روستای سنگان، از توابع بخش کن در شمال غربی تهران بزرگ و در میان کوههای البرز میانی واقع است. ارتفاع روستای سنگان از سطح دریا 2100 متر است. سنگان مشتمل بر شش محله به نامهای ده پایین یا سنگان پایین، ده میان یا سنگان میانی، ده سر یا سنگان بالا، باغدره، درهتک و سنگان نو است. قدیمیترین محله روستای سنگان، سنگان پائین است که ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا میباشد. آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه امامزادههای سه گانه سنگان، نشانگر قدمت طولانی این روستا است. به استناد نوشتههای برخی از سنگ قبرها قدمت روستای سنگان به بیش از 500 سال پیش میرسد. آبشار سنگان در شمال غرب روستای سنگان از توابع بخش کن و در حدود 20 کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنههای قله پهنه حصار در ارتفاع 2575 متری از سطح دریا قرار دارد.
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
عکاس: امیر دنیوی
شروع کار شرکت افست با چهار ماشین افست تک رنگ ( 114 × 92/5 سانتیمتر ) و یکدستگاه دوربین کلیمش ریلی بود. چندی بعد چهار ماشین دو رنگ 4/5 ورقی، دو ماشین رولند فاوریت (دو ورقی)، یک ماشین تاکن دستی و یک دستگاه حروف چینی مونوفتو به آن اضافه شد. جابجایی چاپخانه از خیابان قوام السلطنه به خیابان گوته ، با ورود ماشین های لترپرس مصادف شد که در این مرحله عمده سفارشات شرکت ، کتابهای درسی و چند سفارش هم از سازمان نقشه برداری در جریان کار بود. در سال 1341 یکی از سهامداران اولیه شرکت که 600 سهم در اختیار داشت سهام خود را به سازمان خدمات اجتماعی واگذار کرد و بدین ترتیب این سازمان عمدهترین سهامدار شرکت گردید. در سال 1347 که قانون تجارت اصلاح شد و شرکت افست به ( سهامی خاص ) تبدیل و سپس در سال 1355 به (سهامی عام ) تغییر یافت در آغاز دهه پنجاه توسط سازمان مدیریت صنعتی مطالعاتی در مورد بررسی چگونگی گسترش شرکت افست صورت گرفت، که ضمن تأکید بر ضرورت گسترش شرکت پیشنهادهایی نیز ارائه شد.
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
عکاس: بابک گنجینه
موزه خودروهای تاریخی ایران در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۲ افتتاح شد. این موزه مجموعهای از بهترینها و در پارهای موارد منحصر به فردترینهای صنعت خودروسازی را گردآورده تا علاوه بر حفظ و نگهداری از این آثار ملی، نمایش آنها را دستمایه بررسی و تبیین تاریخچه ورود خودرو به ایران کند. بعضی از نمونههای موجود در خزانه موزه جزء نمونههای نادر در صنعت خودروسازی هستند، از جمله پیرس آرو لیموزین آب طلاکاری شده، تنها نمونه پنتر لیزر تولید شده در جهان، تنها اتومبیلی که حاصل کار مشترک کمپانیهای مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است. از کالسکههای این موزه هم میتوان به کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار (قدیمیترین کالسکه موجود در ایران) و کالسکه مخصوص تاجگذاری هر دو ساخت کارخانه معروف واگن فابریک در کشور اتریش اشاره کرد.
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
عکاس: علی گلدوز - شایان محرابی