موزه  چاپ و بسته‌بندی افست 11

موزه چاپ و بسته‌بندی افست

 شروع کار شرکت افست با چهار ماشین افست تک رنگ ( 114 × 92/5 سانتیمتر ) و یکدستگاه دوربین کلیمش ریلی بود. چندی بعد چهار ماشین دو رنگ 4/5 ورقی، دو ماشین رولند فاوریت (دو ورقی)، یک ماشین تاکن دستی و یک دستگاه حروف چینی مونوفتو به آن اضافه شد. جابجایی چاپخانه از خیابان قوام السلطنه به خیابان گوته ، با ورود ماشین های لترپرس مصادف شد که در این مرحله عمده سفارشات شرکت ، کتابهای درسی و چند سفارش هم از سازمان نقشه برداری در جریان کار بود. در سال 1341 یکی از سهامداران اولیه شرکت که 600 سهم در اختیار داشت سهام خود را به سازمان خدمات اجتماعی واگذار کرد و بدین ترتیب این سازمان عمده‌ترین سهامدار شرکت گردید. در سال 1347 که قانون تجارت اصلاح شد و شرکت افست به ( سهامی خاص ) تبدیل و سپس در سال 1355 به (سهامی عام ) تغییر یافت  در آغاز دهه پنجاه توسط سازمان مدیریت صنعتی مطالعاتی در مورد بررسی چگونگی گسترش شرکت افست صورت گرفت، که ضمن تأکید بر ضرورت گسترش شرکت پیشنهادهایی نیز ارائه شد.
موزه اسناد کارخانه سیمان ری 23

موزه اسناد کارخانه سیمان ری

ساختمان سیلوی 300 تنی که در مرحله سوم توسعه کارخانه سیمان ری در دهه 30ساخته شد دارای 6 سیلوی استوانه ای با شعاع تقریبی 2.5 متر است که هر سیلو50 تن سیمان را در خود ذخیره می کرد. اکنون طبقه‌ همکف این ساختمان به عنوان گالری سی و زیرزمین آن به عنوان موزه اسناد کارخانه تغییر کاربری داده است.از دوران 50 ساله‌ فعالیت کارخانه بالغ بر 400 هزار برگ سند کاغذی به صورت دست‌نویس و چاپی طی 3 سال گذشته به‌صورت غیر‌اصولی در این محل انباشته شده بود که در فرآیند بازسازی این اسناد در یک دوره‌ 9 ماهه طبقه بندی شده و به صورت آرشیو بر اساس سال موضوع در طبقه زیرزمین به نمایش درآمده است.
پست در گذر تاریخ 1

پست در گذر تاریخ

ایرانیان در دوره هخامنشی را می‏توان آغازگران تاریخچه پست در جهان نامید. دلیل این مدعا هم «چاپارخانه» هایی است که در فواصل نسبتا کوتاه در مسیر راه‌ها قرار داشت تا نامه‌رسان‌ها با تعویض اسب ها ، نامه‌ها و اسناد را هرچه سریع‌تر به مقصد برسانند. این شیوه پستی بر اساس فعالیت چاپارخانه‌ها در تاریخ ایران تا دوره صفویان و افشاریان و زندیان و قاجار به همان شکل و البته با قوت و ضعف ادامه داشت تا اینکه در اوایل دوره قاجار، عباس میرزا ولیعهد ، اصلاحاتی جدید انجام داد و چاپارخانه‌ها منسوخ شدند. تاریخ می‌گوید امیرکبیر، واحد چاپاری جدیدی بنا نهاد که مسئول نامه‌رسانی و انتقال فرمان‌های حکومتی و تشکیلات آن شد و در حد یک «اداره» بود؛ تا اینکه ناصرالدین شاه دستور داد «وزارت» پست در ایران تشکیل شود. در خصوص بخشی از تاریخ پست در ایران، دفتر ارتباطات شرکت ملی پست ایران عکس هاى قدیمى در اختیار آژانس عکس تهران قرار داده است تا با انتشار آنها روز جهانى پست را گرامى داریم و از زحمات تلاشگران این عرصه تقدیر به عمل آوریم.
صبح روشن رئیسی 10

صبح روشن رئیسی

روز شنبه 29 خرداد 1400 پس از سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری , ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای , پیروز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران شد. از این رو روزنامه های سرار کشور به این موضوع پرداخته و تیتر یک خود را با عنوان ابراهیم رئیسی رییس جمهور شد انتخاب نموده و به چاپ رساندند.
بازدید شهردار از چاپخانه همشهری 28

بازدید شهردار تهران از چاپخانه همشهری

پیروز حناچی شهردار تهران به مناسبت روز ملی صنعت چاپ از چاپخانه موسسه همشهری بازدید کرد.
رونمایی از نسخه نفیس خمسه نظامی شاه طهماسبی 27

رونمایی از نسخه نفیس خمسه نظامی شاه طهماسبی

نسخه نفیس خمسه نظامی شاه طهماسبی که به همت فرهنگستان هنر و شهرداری تهران به چاپ رسیده بود، با حضور دکتر پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از اساتید در فرهنگستان هنر رونمایی شد. در این مراسم علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی، حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و جمعی از هنرمندان کتاب آرایی و نسخه‌شناسان نیز حضور داشتند.
مدرسه دارالفنون 13

مدرسه دارالفنون

دارُالفُنون نام مدرسه متوسطه‌ای بود که به ابتکار میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. در نوشته‌های ایرانی، تا دیر زمانی همهٔ دانشگاه‌های خارجی را دارالفنون می‌خواندند. ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران جای گرفته‌است. میرزا تقی خان امیرکبیر محل ساختمان را خود شخصاً در مجاورت کاخ‌های سلطنتی و در مکانی که سربازان آموزش نظامی می‌دیدند با موافقت ناصرالدین شاه انتخاب کرد، و به میرزارضاخان مهندس تبریزی که یکی از پنج نفر محصل اعزامی به لندن در زمان عباس میرزا بود دستور تهیه نقشه ساختمان را داد. نقشه ساختمان با استفاده از طرح عمارت سربازخانه ولیچ انگلیس در اواخر سال ۱۲۲۹ آماده و محمدتقی معمارباشی به احداث آن مأمور شد و کار را آغاز کرد. قسمت شرقی بنا در سال ۱۲۳۰اتمام یافت. هشتاد سال پس از فعالیت و در سال ۱۳۰۸ (۱۳۴۸ قمری) ساختمان مدرسه به دستور اعتمادالدوله وزیر وقت معارف تخریب شد و ساختمان فعلی با نقشهٔ مهندسی روسی ساخته شد. ساختمان مدرسه پنجاه اتاق مربعی چهار در چهار ذرعی داشت که در چهار طرف حیاط قرار گرفته بودند. وضعیت ظاهری همه این اتاق‌ها «منقش و مذهب» توصیف شده که مشخص است همه آن‌ها دارای تزیینات چشم‌نواز نقاشی و گچبری رنگی بوده‌اند. جلو اتاق‌ها ایوان و سایبان ساخته بودند. در وسط حیاط مدرسه حوض بزرگی قرار داشت که در اطراف آن باغچه‌هایی برای کاشت درخت و ایجاد فضای سبز و گلکاری ایجاد شده بود. حد فاصل باغچه‌ها را خیابان کشی و با آجرهای بزرگ معروف به قزاقی فرش کرده بودند. در ضلع شرقی و در پشت کلاسها چندین مغازه ساخته بودند که وزارت علوم و معارف در بالاخانه آن‌ها مستقر بود. در ضلع شمالی و پشت ساختمان مخابرات امروزی محوطه‌ای وسیع با چند اتاق کوچک و بزرگ قرار داشت که مخصوص دانشجویان شعبه نظامی و بعد از آن‌ها موزیک بود. دارالفنون مجهز به آزمایشگاه فیزیک و شیمی و داروسازی، چاپخانه، کتابخانه، سفره خانه یا غذاخوری بود. در یکی از اتاقهای آن دو اسکلت برای آموزش دانشجویان پزشکی نگهداری می‌شد. در نیمه اول سال۱۳۰۴ قمری نیرالملوک وزیر علوم با همکاری امین السلطان وزیر مالیه با خرید و تخریب خانه‌های ساکنان ضلع جنوبی مدرسه، تالار بزرگ نمایش را ساخت تا ناصرالدین شاه، که در سفر فرنگ با تئاتر آشنا شده بود، در آن به تماشای تئاتر بپردازد. دراصلی مدرسه ابتدا به خیابان باب همایون باز می‌شد که بنا به مصالحی آن را بستند و در ورودی را به خیابان ناصریه یا ناصر خسرو فعلی باز کردند.
مدرسه دارالفنون 1

مدرسه دارالفنون

دارُالفُنون نام مدرسه متوسطه‌ای بود که به ابتکار میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. در نوشته‌های ایرانی، تا دیر زمانی همهٔ دانشگاه‌های خارجی را دارالفنون می‌خواندند. ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران جای گرفته‌است. میرزا تقی خان امیرکبیر محل ساختمان را خود شخصاً در مجاورت کاخ‌های سلطنتی و در مکانی که سربازان آموزش نظامی می‌دیدند با موافقت ناصرالدین شاه انتخاب کرد، و به میرزارضاخان مهندس تبریزی که یکی از پنج نفر محصل اعزامی به لندن در زمان عباس میرزا بود دستور تهیه نقشه ساختمان را داد. نقشه ساختمان با استفاده از طرح عمارت سربازخانه ولیچ انگلیس در اواخر سال ۱۲۲۹ آماده و محمدتقی معمارباشی به احداث آن مأمور شد و کار را آغاز کرد. قسمت شرقی بنا در سال ۱۲۳۰اتمام یافت. هشتاد سال پس از فعالیت و در سال ۱۳۰۸ (۱۳۴۸ قمری) ساختمان مدرسه به دستور اعتمادالدوله وزیر وقت معارف تخریب شد و ساختمان فعلی با نقشهٔ مهندسی روسی ساخته شد. ساختمان مدرسه پنجاه اتاق مربعی چهار در چهار ذرعی داشت که در چهار طرف حیاط قرار گرفته بودند. وضعیت ظاهری همه این اتاق‌ها «منقش و مذهب» توصیف شده که مشخص است همه آن‌ها دارای تزیینات چشم‌نواز نقاشی و گچبری رنگی بوده‌اند. جلو اتاق‌ها ایوان و سایبان ساخته بودند. در وسط حیاط مدرسه حوض بزرگی قرار داشت که در اطراف آن باغچه‌هایی برای کاشت درخت و ایجاد فضای سبز و گلکاری ایجاد شده بود. حد فاصل باغچه‌ها را خیابان کشی و با آجرهای بزرگ معروف به قزاقی فرش کرده بودند. در ضلع شرقی و در پشت کلاسها چندین مغازه ساخته بودند که وزارت علوم و معارف در بالاخانه آن‌ها مستقر بود. در ضلع شمالی و پشت ساختمان مخابرات امروزی محوطه‌ای وسیع با چند اتاق کوچک و بزرگ قرار داشت که مخصوص دانشجویان شعبه نظامی و بعد از آن‌ها موزیک بود. دارالفنون مجهز به آزمایشگاه فیزیک و شیمی و داروسازی، چاپخانه، کتابخانه، سفره خانه یا غذاخوری بود. در یکی از اتاقهای آن دو اسکلت برای آموزش دانشجویان پزشکی نگهداری می‌شد. در نیمه اول سال۱۳۰۴ قمری نیرالملوک وزیر علوم با همکاری امین السلطان وزیر مالیه با خرید و تخریب خانه‌های ساکنان ضلع جنوبی مدرسه، تالار بزرگ نمایش را ساخت تا ناصرالدین شاه، که در سفر فرنگ با تئاتر آشنا شده بود، در آن به تماشای تئاتر بپردازد. دراصلی مدرسه ابتدا به خیابان باب همایون باز می‌شد که بنا به مصالحی آن را بستند و در ورودی را به خیابان ناصریه یا ناصر خسرو فعلی باز کردند.
یک شب با شهردارشب تهران 1

یک شب با شهردارشب تهران

امین عارف نیا؛ مشاور دکتر نجفی شهردار تهران و رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران شامگاه 28 آبان ماه و بامداد 29 آبان ماه در کسوت شهردار شب تهران، ضمن حضور در مرکز کنترل ترافیک شهر تهران و دیدار با مجروحان حادثه زلزله استان کرمانشاه در همراه سرای جوادالائمه واقع در ناحیه 2 منطقه 6 شهرداری کار خود را آغاز کرد کرد. شهردار شب در ادامه گشت زنی خود در سطح شهر از چاپخانه روزنامه همشهری، میدان مرکزی میوه و تره بار منطقه 19، مددسرای خاوران، فرهنگسرای اندیشه و ساختمان اسکان کارگری و پارکینگ ماشین آلات ناحیه 4 منطقه 7 شهرداری تهران بازدید کردند. او در انتها با نوشتن گزارش خود در دفتر شهردارشب تهران به کار خود پایان دادند.
پاساژ آشتیانی میدان بهارستان 1

پاساژ آشتیانی میدان بهارستان

پاساژ آشتیانی که به پاساژ هندی ها نیز معروف است در ضلع جنوبی میدان بهارستان واقع شده است. در ابتدا از این پاساژ بعنوان اصطبل استفاده می شده است. بعد از آن هندی ها از طبقه پایینی آن بعنوان بورس فروش لاستیک استفاده کرده و درطبقات بالایی آن هم زندگی میکردند. از سال 1342 به بعد کاربری این پاساژ تغییر کرده و هم اکنون بورس صحافی و چاپ است.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 13 | سیزدهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 13 | سیزدهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 12 | دوازدهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 12 | دوازدهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 11 | یازدهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 11 | یازدهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 10 | دهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 10 | دهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 9 | نهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 9 | نهم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 8 | هشتم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 8 | هشتم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 7 | هفتم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 7 | هفتم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 6 | ششم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 6 | ششم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 5 | پنجم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 5 | پنجم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.
روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 4 | چهارم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران | شماره 4 | چهارم فروردین۹۶

روزنامه نوروزی تصویرتهران در ایام تعطیلات نوروز96 از اول تا سیزدهم فروردین هر روز چاپ می شود و در ستادهای گردشگری توزیع می شود. این روزنامه در بخش های متنوع به معرفی جاذبه ها و دیدنی های شهر تهران می پردازد.