دیدار شهردار تهران با جمعی از زندانیان انقلابی سال ۵۷ 3

دیدار شهردار تهران با جمعی از زندانیان انقلابی سال ۵۷

شهردار تهران شامگاه دوشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ با جمعی از زندانیان انقلابی سال ۵۷ دیدار کرد.
موزه عبرت 25

موزه عبرت

موزه عبرت ایران یا همان زندان و شکنجه گاه ساواک، تلاش می کند تا بازدید کننده را با ظلم ها و ستم های رژیم پهلوی به شکل مستند آشنا کند. ساختمان این موزه به دستور رضاشاه در سال ۱۳۱۶ ساخته شد و اولین زندان مدرن ایران به‌حساب می‌آمد که پس از انقلاب اسلامی ایران تبدیل به موزه شد.
نمایشگاه عبرت در باغ موزه قصر 6

نمایشگاه عبرت در باغ موزه قصر

نمایشگاه دائمی موزه عبرت جهت آشنایی شهروندان با فعالیت‌های کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک و شهربانی رژیم پهلوی و چگونگی شکنجه انقلابیون پیش از انقلاب اسلامی در باغ موزه قصر برپا شده است.
عمارت سرهنگ یوسف بهرامی 60

عمارت سرهنگ یوسف بهرامی

خانه سرهنگ یوسف بهرامی، عمارتی است مربوط به دوره پهلوی اول در خیابان نوفل لوشاتو. این بنا، عمارتی است با یک طبقه زیرزمین و دو طبقه روی آن که مساحت اعیانی آن حدود 540 مترمربع (مساحت هر طبقه 180 مترمربع است) می‌باشد. بنای اصلی در میان محوطه‌ای به مساحت 1000 مترمربع قرارگرفته است. موقعیت استقرار این خانه در قلب تاریخی شهر تهران و در مجاورت سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی و نیز ابنیه شاخصی چون بنیاد رودکی و تالار وحدت، مجموعه فرهنگی تئاتر شهرزاد، کوچه لولاگر و … بر اهمیت این مجموعه افزوده است. خانه بهرامی، بر اساس مطالعات صورت گرفته، دارای ساختار التقاطی و با بهره‌گیری الگوی کوشک ایرانی و موتیف‌های معماری نئوکلاسیک وارداتی احداث شده است.
خانه حکمت فلسفه

خانه تاریخی حکمت و فلسفه

ساختمان انجمن حکمت و فلسفه ایران که مربوط به دوره پهلوی اول است و در پهنه رودکی واقع شده، در سال ۱۳۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هم اکنون مالکیت این بنا متعلق به انجمن حکمت و فلسفه بوده و در حال حاضر ساختمان شماره یک برای برگزاری کلاس‌های انجمن حکمت و فلسفه و ساختمان شماره دو برای امور اداری و اتاق اساتید مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
موزه عبرت ایران  14

موزه عبرت ایران

موزه عبرت ایران یا همان زندان و شکنجه گاه ساواک، تلاش می کند تا بازدید کننده را با ظلم ها و ستم های رژیم پهلوی به شکل مستند آشنا کند. ساختمان این موزه به دستور رضاشاه در سال ۱۳۱۶ ساخته شد و اولین زندان مدرن ایران به‌حساب می‌آمد که پس از انقلاب اسلامی ایران تبدیل به موزه شد.
تالار برلیان کاخ گلستان

تالار برلیان کاخ گلستان

‎ از بناهای دوران فتحعلی شاه است که البته در آثار مکتوب، جز نام و اشاره ای مختصر به آن مطلبی یافت نمی‌شود و حتی تصویری نیز از آن برجای نمانده که بتوان طرح و شکل بنا را شناسایی کرد. احتمالا به‎خاطر آیینه کاری‎های بسیار یا به سبب نصب حوض بلور هشت ضلعی و چلچراغهایی که امپراطور وقت روسیه، برای فتحعلی‌شاه فرستاده بود این تالار به نام بلور خوانده شده اما در دوره ناصری، به دلیل کهنگی و فرسودگی بناهای قدیم ارگ، اغلب آنها را ویران کردند و به جایش ساختمان‌های جدیدی ساختند. با این اوصاف تالار برلیان از دل تالار بلور زنده شد ولی از آنجایی‎که کف تالار جدید را بر روی پی های همان تالار فتحعلی شاه بنا کرده بودند، نتوانستند کف آن‎را باندازه کف سایر تالارها بالا ببرند. همچنین عمارت برلیان در دوران پهلوی برای برگزاری جلسات رسمی با سران دول خارجی ومراسم تشریفات مورد استفاده قرار ‎می‎گرفت.
تور مجازی موزه آبگینه

موزه آبگینه

عمارت پرهیاهوی قوام السلطنه سیاست‌مدار معروف دوره قاجار و پهلوی سال‎هاست به گنجینه‌ای از آثار شیشه‌ای و سفالینه مربوط به ادوار مختلف فرهنگی ایران تبدیل شده است؛ عمارت زیبا و منحصربفردی که سه دهه مکان زندگی و کار وی بود اما بعد از مرگ قوام السلطنه سرنوشت دیگری یافت تا درنهایت در سال ۱۳۵۵ پروژه تغییر کاربری و تبدیل آن به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران آغاز شد. طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی به معمار و مهندس مشهور اتریشی « هانس هولاین» سپرده شد. هانس در طراحی موزه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفت و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به‌صورت مدرن طراحی شده‌اند؛ اما این طراحی‏ ها به فضای کلی ساختمان که بنایی سنتی است آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن قرار دارد.
موزه هنرهای ملی ایران 26

موزه هنرهای ملی ایران

محل قدیمی حوضخانه باغ نگارستان، سالهاست که نام «موزه هنرهای ملی» را یدک می کشد؛ بنایی که بخشی از باغ بسیار بزرگ نگارستان بوده که در دوره پهلوی با برخی از تغییر کاربری ها به وزارتخانه تبدیل شد که امروزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه بخشی از آن محسوب می شود. همچنین در تاریخ به ثبت رسیده که در بالاخانه این حوضخانه، قائم مقام فراهانی در دوره محمدشاه قاجار به قتل رسیده است. این موزه در واقع نخستین موزه ایرانی است که در سال 1309 با هنر استاد طاهر بهزاد تبدیل به پاتوقی برای هنر نگارگری و مینیاتور شد.این اثر در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۶۹ با شمارهٔ ثبت ۱۷۳۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. یکی از دیدنی ترین اشیای این موزه«منبر» منبتی است که به همت هنرمندان ایرانی برای مسجد مسلمانان هامبورگ ساخته شده است.
موزه ابگینه، گنجینه ادوار فرهنگی ایران 3

موزه آبگینه، گنجینه ادوار فرهنگی ایران

عمارت پرهیاهوی قوام السلطنه سیاست‌مدار معروف دوره قاجار و پهلوی سال‎هاست به گنجینه‌ای از آثار شیشه‌ای و سفالینه مربوط به ادوار مختلف فرهنگی ایران تبدیل شده است؛ عمارت زیبا و منحصربفردی که سه دهه مکان زندگی و کار وی بود اما بعد از مرگ قوام السلطنه سرنوشت دیگری یافت تا درنهایت در سال ۱۳۵۵ پروژه تغییر کاربری و تبدیل آن به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران آغاز شد. طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی به معمار و مهندس مشهور اتریشی « هانس هولاین» سپرده شد. هانس در طراحی موزه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفت و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به‌صورت مدرن طراحی شده‌اند؛ اما این طراحی‏ ها به فضای کلی ساختمان که بنایی سنتی است آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن قرار دارد.
رسانه جدید

کاخ مرمر

کاخ مرمر یکی از کاخ‌های تاریخی تهران در دوره پهلوی است. این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ با شمارهٔ ثبت ۱۶۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این کاخ در سال ۱۳۵۵ و با هدف آشنایی بیشتر مردم با رضا شاه پهلوی، به موزه تغییر کاربری داد و عنوان «موزه پهلوی» برای آن انتخاب گردید. این موزه تا سال ۱۳۵۷ و سقوط نظام پادشاهی به کار خود ادامه داد.
عمارت ظهیرالاسلام 23

عمارت ظهیرالاسلام

خانه ظهیرالاسلام یکی از معروف‌ترین خانه‌های تاریخی شهر تهران است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول برمی‌گردد و در محله بهارستان و در خیابان هدایت قرار گرفته است. زین العابدین امام جمعه پسر سید ابوالقاسم امام جمعه ملقب به ظهیرالاسلام بود. او دختر یکی از همسران ناصر الدین شاه قاجار را به همسری گرفت و پس از مرگ ظهیر الاسلام ، او را در مقبره باشکوهی که در پایین چهارراه مولوی ساخته شده بود و اکنون به سرقبر آقا شهرت دارد، دفن کردند.
خانه اخوان ثالث

خانه اخوان ثالث

مهدی اخوان‌ثالث و خانواده‌اش در دهه‌ی پنجاه تا هشتاد خورشیدی در این خانه‌ی ۱۵۰ متری سکونت داشته‌اند. خانه‌ای بازمانده از دوران پهلوی دوم. طبقه‌ی اول مخصوص خانواده‌شان بوده و از اتاق کار آقای شاعر در طبقه‌ی همکف جداست. اهمیت و احترام خانواده در جداسازی کار و زندگی خانوادگی در این تفکیک، کاملا مشهود است و یک پذیرایی و اتاق کوچک. کتابخانه‌ی طبقه‌ی اول اینجاست. اخوان بین ۷ تا ۱۰ هزار جلد کتاب داشته است که در حال حاضر کتاب‌ها در اختیار خانواده‌ی اوست و هنوز به این موزه منتقل نشده است. اما در این کتابخانه، حدود ۲۰۰ جلد کتاب مشابه با کتاب‌های او با نظر پسر کوچکش مزدک خریداری شده است. کارگردان هنری: فریدون قربانی/ ویدئو: حمید رضا درجاتی
ساختمان سینگر 8

ساختمان سینگر

در خیابان سعدی جنوبی بعد از چهارراه مخبرالدوله پلاک ۱۵۰ ساختمانی قرار دارد که در دهه‌ ۲۰ و دوره‌ پهلوی ساخته شد. نیکلای مارکف، معمار روس‌تبار مقیم ایران معماری این بنا را که به ساختمان سینگر شناخته می‌شود به عهده داشت. در بنای آن از سنگ تراورتن استفاده شده، نمایی که یادآور معماری کلیسای مریم مقدس و سنت استپانوس است. معماری بنا اقتباسی از سبک‌های رایج معماری آن روز اروپا بود که نمونه‌ای نئوکلاسیک برگرفته از معماری کلاسیک قرن شانزدهم اروپاست. «SINGER» نام شرکت آمریکایی سازنده‌ چرخ خیاطی بود و نام این ساختمان به دلیل استقرار نمایندگی شرکت سینگر به آن داده شد. ساختمان سینگر پس از انقلاب، تخلیه شد و بعدتر به صورت بنایی متروکه درآمد تا این‌که اوایل دهه ۶۰ به مالکان خصوصی واگذار و به دفتر شرکت و انبار تبدیل شد. این اثر در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۵ با شماره‌ ثبت ۱۶۲۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
عمارت قزاقخانه تهران 36

عمارت قزاقخانه تهران

عمارت قزاقخانه تهران یکی از قدیمی‌ترین بناهای ساخته شده در تهران و اولین ساختمان خیابان کوشک مصری است. در سال ۱۲۸۰ هجری قمری در زمان ناصرالدین شاه دستور ساخت آن داده و در زمان مظفرالدین شاه ساخته شد. این عمارت هسته اولیه مجموعه میدان مشق است که در دوره فتحعلی شاه به عنوان پادگان نظامی در شمال شهر تهران بنیان نهاده شد. عمارت نظامی میدان مشق که بعدها به عمارت قزاقخانه موسوم شد، چندین دوره ساخت و ساز را شامل شده و عمده ترین تغییرات انجام شده در آن در دوره ناصرالدین شاه قاجار و رضا شاه پهلوی صورت گرفته است.
سرای روشن 3

سرای روشن

سرای روشن از آثار تاریخی پایتخت است که در مرکز شهر قرار دارد. قدمت این بنا به دوره پهلوی باز می‌گردد و از آن به‌عنوان یکی از اولین مراکز تجاری در تهران قدیم یاد می‌شود. کمتر کسی هست که از مقابل این بنا عبور کند و معماری آن را تحسین نکند. سرای روشن از دیدنی های تهران به شمار می‌رود و در میانه خیابان ناصرخسرو و در نزدیکی کوچه مروی واقع شده است. سرای روشن به سبک معماری گوتیک ساخته شده است و در دهه هفتاد توسط مهندس صفامنش، به‌زیبایی مرمت شد.
باغ موزه هنر ایرانی 12

باغ موزه هنر ایرانی

بنای موجود در این محل از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول است. در تعمیراتی که از سال 1384 در آن شروع شد، فضای سبزی در حیاط مجموعه ایجاد کردند. بجز درخت‌های کهنسالی که از گذشته مانده اند، تمامی آبراه، حوضچه، دیوارها و نرده‌های اطراف باغ از سال 1384 مرمت شده‌اند و از سال 1386 با تغییر کاربری تبدیل به باغ موزه هنر ایرانی شد.
سرای امید 18

سرای امید

سرای امید مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، خیابان پانزده خرداد، بعد از خیابان ناصرخسرو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه موزه نیما یوشیج 32

خانه موزه نیما یوشیج

سازمان زیباسازی شهر تهران با توجه به ارزش تاریخی و معنوی این بنا، خانه نیما یوشیج را در سال 1398 خریداری کرده و با تعریف کاربری «موزه شعر نوین ایران»، اقدام به مرمت و بازسازی آن کرده است.خانه نیما یوشیج در دوره پهلوی دوم ساخته و در کنار خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در منطقه شمیرانات قرار داشته و واجد ارزش تاریخی، فرهنگی است. این مجموعه در سال های گذشته در خطر تخریب قرار داشت که با مرمت کامل، امکان بهره‌برداری از آن فراهم شده‌است.
عمارت تاریخی موسسه حکمت و فلسفه 1

عمارت تاریخی موسسه حکمت و فلسفه

ساختمان انجمن حکمت و فلسفه ایران که مربوط به دوره پهلوی اول است و در پهنه رودکی واقع شده، در سال ۱۳۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هم اکنون مالکیت این بنا متعلق به انجمن حکمت و فلسفه بوده و در حال حاضر ساختمان شماره یک برای برگزاری کلاس‌های انجمن حکمت و فلسفه و ساختمان شماره دو برای امور اداری و اتاق اساتید مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.